Saturday, October 24, 2009

зурагнууд

Хууль тогтоомж

Хууль тогтоомжийн хүрээ

Сангийн яамны үйл ажиллагааны үндсэн зарчим нь үндсэн хуульд заасны дагуу ардчилсан ёс, шударга ёс, эрх чөлөө, тэгш байдал, хууль дээдлэх явдал мөн. Сангийн яам нь үйл ажиллагааныхаа үндсэн зарчимд тулгуурлан, төрийн захиргааны төв байгууллагын зорилт, чиг үүргийг нарийвчлан тодорхойлсон энэхүү хэтийн төлөвлөгөөг дараахь хууль тогтоомжийн хүрээнд хэрэгжүүлнэ:
- Монгол Улсын үндсэн хууль,
- Монгол Улсын Засгийн газрын тухай хууль,
- Яамны эрх зүйн байдлын тухай хууль,
- Засаг захиргаа, нутаг дэвсгэрийн нэгж, түүний удирдлагын тухай хууль,
- Төрийн албаны тухай хууль,
- Төсвийн байгууллагын удирдлага, санхүүжилтийн тухай хууль,
- Нэгдсэн төсвийн тухай хууль,
- Нягтлан бодох бүртгэлийн тухай хууль,
- Төрийн болон орон нутгийн өмчийн хөрөнгөөр худалдан авах бараа, ажил үйлчилгээний гүйцэтгэгчийг сонгох журмын тухай хууль,
- Гадаадын зээл, тусламжийг зохицуулах тухай хууль,
- Даатгалын тухай хууль,
- Аудитын тухай хууль,
- Бусад хууль тогтоомж

Эдгээр хуулиар тогтоосон Сангийн яамны үндсэн чиг үүрэг болон эрхзүй, зохион байгуулалтын хүрээнд үйл ажиллагааны хэтийн төлөвлөгөөг боловсруулсан болно.

Үйл ажиллагааны хэтийн төлөвлөгөө нь:

- Ерөнхий менежерийн мэдэгдэл
- Стратегийн зорилтууд ба хүрэх үр дүн
- Яамны нийлүүлэх бүтээгдэхүүний нэр төрөл, түүний тодорхойлолт
- Төсвийн төлөвлөгөө ба бүтээгдэхүүний өртгийн тооцоо
- Өмчлөлийн зорилт гэсэн 5 үндсэн хэсгээс бүрдэнэ.

САНГИЙН ЯАМ

САНГИЙН ЯАМНЫ ҮЙЛ АЖИЛЛАГААНЫ СТРАТЕГИЙН ЗОРИЛТУУД

Монгол улсын хуулиар тогтоосон үндсэн чиг үүрэг болон үйл ажиллагааныхаа зарчимд нийцүүлэн Сангийн яамны алсын хараа, эрхэм зорилгыг дараахь байдлаар томъёолж байна:

АЛСЫН ХАРАА – Бидний ирээдүй

Сангийн яам Монгол улсын эдийн засгийг тогтвортой хөгжүүлж, иргэдийнхээ амьжиргааны түвшинг тасралтгүй дээшлүүлэхийн төлөө алсын хараатай ажиллана.

ЭРХЭМ ЗОРИЛГО - Бидний үүрэг

Сангийн яамны эрхэм зорилго нь Монгол улсын иргэдийн амьжиргааны түвшинг дээшлүүлэхэд чиглэсэн эдийн засгийн таатай орчин бүрдүүлэх, Засгийн газрын санхүүгийн нэгдсэн, оновчтой удирдлагаар хангахад оршино.

Төсвийн төсөл

Тєсвийн байгууллагын удирдлага, санхүүжилтийн тухай хуулийн 32 дугаар зүйлийн 32.1-д “Монгол Улсын Засгийн газар улсын төсвийн болон төсвийн ерөнхийлөн захирагч бүрийн эрхлэх асуудлын хүрээний төсвийн төсөл бусад холбогдох бусад баримт бичгийг Улсын Их Хуралд өргөн мэдүүлэх”, 33 дугаар зүйлийн 33.1-д “Улсын Их Хурал Засгийн газраас өргөн мэдүүлсэн төсвийн баримт бичиг, хуулийн төслийг хэлэлцэж батлах” гэж заасны дагуу Монгол Улсын 2010-2012 оны төсвийн төслийг боловсруулан олон нийтэд түгээж байна. Доорх линкээс татан авна уу.

Монгол Улсын 2010-2012 оны Төсвийн төсөл

Танилцуулга

Дэлхийн эдийн засаг 2007 оны эхний хагаст эрчтэй өссөн ч санхүүгийн зах зээлийн тогтворгүй байдал дэлхийн эдийн засгийн өсөлтийг 0,5 хувиар буурахад хүргэжээ. Дэлхийн эдийн засгийн өсөлт 2007 оны эхний хагаст хүрдацтай өсч 5 хувийн босгыг давж 2007 оны хүлээгдэж буй гүйцэтгэлээр 5,2 хувьтай гарахаар байгаа нь хөгжиж буй орнуудын эдийн засгийн өсөлт мөн эдийн засгийн тогтвортой суурь бүрдсэн нь нөлөөлсөн гэж ОУВС-ийн мэдээлэлд дурьджээ. Олон улсын эдийн засагчид мөн судлаачид санхүүгийн тогтворгүй байдал дэлхийн нийт эдийн засгийн өсөлтийг сааруулах магадлал өндөр байгааг бүгд хүлээн зөвшөөрч байгаа бөгөөд бодлогын түвшинд санхүүгийн тогтвортой тогтолцоо эрүүл орчинг бүрдүүлж санхүүгийн тэлэх бодлогыг баримтлахын зэрэгцээ инфляцийн дарамтыг бууруулах бодлогыг баримтлах зүйтэй гэж зөвлөж байна. Түүнчлэн инфляцийн дарамт, нефтийн үнийн тогтворгүй байдал нь мөн хөгжиж орнуудад гадаад валютын урсгал нэмэгдэж байгаа зэрэг хүчин зүйлүүд дэлхийн эдийн засагт голлох эрсдэл учруулахаар байгаагийн хажуугаар хүн амын өндөр насжилт, дэлхийн цаг агаарын дулаарал гэх мэт нийгмийн асуудлуудыг шийдвэрлэх хэрэгтэй байна.

зураг

эвлүүлэг

Инфляц

Хөгжингүй орнууд инфляцыийн хөөрөгдлийг тогтвортой бууруулсан ч эрчим хүч, хүнсний барааны үнийн өсөлт мөн дотоодын эрэлт хэрэгцээ нэмэгдснээс хөгжиж буй орнуудын инфляцийн түвшинг хөөрөгдөхөд их нөлөөлжээ.

Хөгжингүй орнуудын хэрэглээний үнийн өөрлөлт 2006 онд 2,3 гарч байсан бол 2007 оны хүлээгдэж буй гүйцэтгэлээр 2,1 хувьтай гарлаа. АНУ-ын суурь инфляцийн түвшин 2 хувь хүртэл буурч Европын орнуудын суурь инфляц 2-оос доош түвшинд хадгалагдлаа. Харин эрчим хүч, хүнсний барааны үнийн өсөлт инфляцийн түвшинг 2007 оны 9 сараас хөөрөгдөхөд нөлөөлсөн. Хөгжиж буй орнуудын инфляцийн түвшин 2007 оны хүлээгдэж буй гүйцэтгэлээр 5,9 хувьтай гарав. Үүнд, зарим хөгжиж буй орнууд инфляцийн дарамт нь эдийн засгийн өндөр өсөлт мөн хүнсний барааны үнэ нь хэрэглээний үнийн сагсанд өндөр жин эзэлдэгээс хамаарчээ. Хүнсний барааны үнийн өсөлт нь био эрчим хүчний үйлдвэрлэлд зориулсан үр тариа болон бусад хүнсний барааны нэр төрлийн өсөлт мөн зарим улс орны цаг агаарын байдлаас хамааран өсчээ.

Нефтийн үнэ 2007 онд хамгийн дээд түвшинд хүрсэн нь эрэлт хэрэгцээнээс хамаарсан байна. Түүнчлэн нефтийн үнийн өсөлт нефть экспортлогч орнуудын (OPEC) үйлдвэрлэлт багассан, нефть экспортлогч орнуудаас бусад орнуудын нефтийн үйлдвэрлэл төсөөлж байснаас бага нийлүүлсэн, мөн улс төрийн тогтвогүй байдал зэрэг хүчин зүйлүүдээс хамаарчээ.

2005 онд нефтийн үнэ 41,3 хувиар нэмэгдэж байсан бол 2006 онд нефтийн үнийн өсөлтийн өмнөх онтой харьцуулбал аажмаар саарч 20,5 хувьтай гарч байсан билээ. 2007 оны хүлээгдэж буй гүйцэтгэлээр нефтийн үнэ болон зарим түүхий эдийн үнэ хэрэглээнээс хамааран өсч харин нефтийн үнийн өсөлт 6,6 хувьтай гарлаа.

Дэлхийн улс орнуудын төв банкууд инфляцийн дарамтыг бууруулахын тулд ерөнхийдөө мөнгөний чангатгах бодлого баримталсан байна.

2006 оны голлох валютын ханшийн хэлбэлзлийн хандлага 2007 онд үргэлжилж ам.доллар суларч, еврогийн ханш чангарсаар байна. Японы иений ханш сүүлийн саруудад чангарч Хятадын юаны Америк доллартай харьцах ханш чангарч байгаа хэдий ч Хятад улсын урсгал данс өсч гадаад валютын нөөц үлэмж нэмэгджээ.